maanantai 9. tammikuuta 2012

Luku 12 Oppia ikä kaikki

Edellä on tullut kuvatuksi niitä henkisen kasvun kulminaatiopisteitä, joilla tuntuu olevan merkitystä myös ammatillisen kasvun kannalta. Kaikkea tätä oppia olen tarvinnut niin työssä kuin vapaa-ajallakin - ja usein!
Mutta myös koulutuksellisesti ihan ravintolakokki ja myyntineuvottelija pohjalta en kuitenkaan kaikkia näitä asioita, mitä nykyisin työkseni teen, ole pystynyt työstämään. Seuraavassa pieni katsaus läpikäymiini opintoihin ja ammatilliseen kasvuun tutkintojen valossa.

Elinikäisen oppimisen idea juurtui minuun Tietovirralla ollessani. Siellähän se kuului työnkuvaan kun haimme motivaatiotekijöitä aikuisille ihmisille uuden asian oppimiseen. Eikä se aina ollut kovin helppoa. Ihmisiä kun on niin monenlaisia ja niissä monenlaisissa ihmisissä on monenlaisia oppijoita. Ja monenlaista oppimistilannetta. Ja omat näkemykset ja uskomukset tuppaavat väkisinkin pintaan, vaikka niitä kuinka yrittäisi pitää pois pelistä. Mutta todettakoon myös, että urani aikana en ole kokenut yhtään vakavaa taka-iskua, mitä pidän kyllä erittäin suurena saavutuksena. Ei ole tullut vastaan yhtään sellaista oppijaa, joka olisi kyseenalaistanut täysin opetuksen tarpeellisuuden tai siihen käytettävät keinot. Tai kieltäytynyt kokonaan opinnoista sanoen että en minä opi. Tai että et sinä osaa opettaa. Opin vastaamaan monenlaisiin vasta-argumentteihin Johdantopäivien aikana ja pääasiassa työni olikin perustella, perustella ja taas perustella opintojen kauaskantoisuutta ja tärkeyttä. Ja jos nyt mietin sitä, mitä sanoin kymmenen vuotta sitten perustellakseni tietotekniikan merkitystä Suomen työkulttuurissa, niin ei sen merkitys ole ainakaan vähentynyt. Päinvastoin!

Tietovirran aikana päivitin uuteen versioon Tietokoneenkäyttäjän A-tutkinnon (7 moduulia) ja suoritin tietysti myös AB tutkinnon kaikki osat ( 8 moduulia). Työn sisällön kannalta tämä oli välttämätöntä ja sen teinkin heti ensimmäisien kuukausien aikana taloon tultuani. Samoin suoritin myös kansainvälisen ECDL-ajokortin, joka pääpiirteissään on samankaltainen sisällöiltään kuin kotimainenkin, mutta lontooksi tietenkin.

Opetustyöhön avuksi tulivat Kuopion avoimen yliopiston alaisuudessa suoritettavat asiakassuhteiden johtamiseen tarkoitetut kurssit, yht. 3 kokonaisuutta. Niissä käsiteltiin erilaisia ihmistyyppejä ja heidän tapaansa reagoida asioihin. Se oli minulle erittäin avartava koulutus ja viimeistään tässäkohtaa ymmärsin, että maailmankuva eri ihmisillä ei olekaan vain se, miksi itse sitä kuvittelen. Jatkoin itse aiheeseen syventymistä lukemalla paljon psykologiaa ja ihmistuntemusta. Olihan minulla hotelleissa joutavaa aikaa tämänkaltaiseen itseni kehittämiseen ja uuden oppimiseen. Vakavana ajatuksena oli myös se, että ilmoittaudun avoimeen yliopistoon lukemaan kasvatustiedettä (lähinnä aikuiskasvatusta), mutta se on toistaiseksi vielä jäänyt haaveeksi.

Sitten tarjoutui tilaisuus lähteä opiskelemaan langatonta viestintää. TIEKE ry lanseerasi markkinoille kolmannen tutkintokokonaisuutensa ja Tietovirta halusi olla kehityksessä mukana ja ottaa myös nuo moduulit opetettaviin aiheisiin. Kyseessä oli Langattoman viestinnän tutkinto, johon kuului 3 erillistä opintomoduulia. Sonera-taustani huomioiden oli aika luonnollista että minä olisin se, joka tuonne koulutukseen lähtisi ja minun tehtäväni olisi sitten työstää tarvittava opintokokonaisuus kasaan materiaaleineen päivineen.
Aihe oli erittäin mielenkiintoinen ja minulle myös helppo. Olinhan saanut teknistä oppia jo kaksi vuotta Soneralla  ollessani, joten mitään erityisen uutta siinä ei minulle ollut. Tämän aiheen opin helposti ja olisi ollut enemmän kuin suuri ilo päästä myös kouluttamaan sitä niiden aineistojen avulla, jotka itse omakätisesti kirjoittelin. Harmi vain, että asiakkaat eivät halunneet tätä opetusta. Yhtään kauppaa ei tainnut syntyä aiheen ympärille :-) No, tulipahan käytyä, sano....

Seuraava koulutusrupeama olikin sitten jo Yrittäjän ammattitutkinto. Olin perustanut yritykseni toukokuussa 2006 ja samana syksynä Savon Aikuis-ja Ammattiopisto perusti Muuruvedelle omiin toimitiloihinsa Yrityskehittämön. Tämän kehittämön tarkoituksena oli koota yhteen alueen aloittavat tai aloittamista suunnittelevat yritykset ja sain jostain vinkin, että sinne kannattaisi mennä mukaan. Siellä käytiin läpi luentotyyppisesti kaikkea mahdollista, mikä yrittäjyyteen liittyy; rahoituksen hakemista, liiketoimintasuunnitelmaa, verotusta jne...tilaisuuden olivat pääsääntöisesti ilta-aikaan ja omatoimista opiskeluakin siihen liittyi jonkin verran. Olin juuri keväällä tehnyt itselleni kaiken valmiiksi, oli liiketoimintasuunnitelmat, markkinointisuunnitelmat, budjetti, tulostavoitteet jne. Tässä hommassa kävikin sitten niin, että kävin vain näyttökokeissa ( 3 kpl) ja sain kuin ohimennen, sivutuotteena itselleni myös Yrittäjän ammattitutkinnon paperit. Tämä tuli jotenkin niin helposti, että usein oikeasti unohdan, että minulla sellaisetkin paperit on.

Mutta seuraavaksi minua alkoi kiehtoa markkinointi-osaamiseni syventäminen. Olin mennyt mukaan Savon alueella toimivaan naisyrittäjille suunnattuun Reaktioketjuun, joka myös tarjosi usean vuoden ajan erittäin monipuolista koulutusta  mm. esiintymiseen, taloushallintaan ...oikeastaan ihan kaikkeen mitä vain keksimme toivoa. Tätä kautta pääsin myös rakentamaan tuikitärkeää verkostoa jota nyttemmin sitten ylläpidän mm. Facebookin kautta. Mutta siitä markkinoinnista...kyselin, että olisiko siihen hätään Reaktioketjulla tarjota mitään esim. internetmarkkinointiin tai sähköiseen viestintään. Ei ollut tiedossa. Olimme juuri jossain sosiaalista mediaa käsittelevässä seminaarissa, jossa suomen huippuasiantuntijat vakuuttivat, että Facebookissa kannattaa olla. No, sitä minäkin uskoin silloin vaikka olinkin vakaasti päättänyt, että enhän minä, tietotekniikka-ammattilainen sellaiseen mukaan lähde:-) Siinä seminaarissa törmäsin sattumalta entiseen markkinointiopettajaani Puustisen Perttiin. Ja kyselin sitten Pertiltä, että tietäisikö hän mikä taho järjestää ko. koulutuksia. Pertti suositteli Markkinointi-instituuttia ja suurinpiirtein siltä istumalta ilmoittauduin opiskelijaksi Helsinkiin. Siellä oli juuri sopivasti alkamassa Markkinointiviestinnän ammattitutkinto ja säädetyssä ajassa suoritin sen kiitettävin arvosanoin.

Minulta on monesti kysytty osaamiseni taustaa ja sitä mistä oppinut olen ammentanut. Suurin osa tietoteknisestä osaamisesta on peräisin Tietovirran ajalta. Silloin opettelin kyllä kaikki sellaisetkin asiat tietokoneesta ja Microsoftin ohjelmistoista, joita en edes ole tarvinnut opetustyössäni. Jos mitä ikinä tuli vastaan sellaista, mistä en vielä tiennyt, niin otin varmasti selvää ja näin sitä oppia vain on karttunut ja tarttunut takin hihaan. Mutta kuten tiedämme, valitsemani ala ei ole kaikkein kiitollisin kohde ns. varastoidulle tiedolle. Tiedot ja tekniikka muuttuvat tiuhaan tahtiin ja uutta on opittava jatkuvasti, halusi tai ei. Me kouluttajat elämme siinä samassa kaaoksessa ja tiedontulvassa, missä muutkin; yritämme vain ottaa asioista selvää hiukan ennen muita. Tämä ruokkii sitä, että kaikkea uutta pitää kokeilla; koskaan ei voi tietää jos juuri tuo uutuus on seuraava hittituote ja sen osaamisella voisi elää.

Ala on sinänsä mielenkiintoinen; uusien sovellusten ja ohjelmistojen kehittäminen pakottaa pysymään koko ajan kehityksen kärjessä, tässä ei pääse urautumaan eikä lukkiutumaan vanhoihin, piintyneisiin työtapoihin. Uusimmat versiot ohjelmistoista on otettava heti haltuun ja etsittävä niistä ne hyvät ja työtä helpottavat ominaisuudet, joita voi sitten asiakkaille tarjoilla. Ja tätä näkökulmaa uusien ohjelmistojen kehittymisessä arvostan kovasti. Sitä, että voin itse olla kehityksen etulinjassa tuomassa helpotusta asiakkaan arkityöhön.

Seuraava omien opintojen kiinnostuksen kohde liittyy myös viestintään ja nimenomaan sähköiseen viestintään/ tiedottamiseen laaja-alaisesti. Täytyy vain pitää silmät auki ja bongata joku  sopiva tutkintoon johtava opiskelukokonaisuus jostain. Mielellään verkko-opintoina ja webseminaareina. Ne ovat helpoimpia järjestää tässä aikatavalla hektisen työntekemisen lomassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti